Zo ontwikkel je betere plannen voor de toekomst van jouw organisatie
Het bepalen van de visie, missie, koers of strategie voor jouw organisatie, team of afdeling kán een hele kluif zijn. Als leider werk je soms dagen of misschien wel weken aan een plan; dé strategie die moet leiden tot succes. Uren werk je aan je PowerPointpresentatie. En dan is het zover. Je pakt het podium, deelt je verhaal, presenteert je ambitieuze strategie en kijkt hoopvol het publiek in op zoek naar positieve reacties. Maar… er gebeurt niets. Wat gaat er mis?
Vooropgesteld, als dit werkelijk de gang van zaken is voor jou als leider…don’t blame yourself. Je hebt waarschijnlijk geleerd dat het zo hoort: visie en strategie komt bij directie en management vandaan. De rest volgt. Het traditionele top-down besluitvormingsproces. Zo ging het jaren in organisaties en voor veel bedrijven geldt dat nog steeds zo. Maar tijden veranderen. En dat betekent dat de succesformule ook wijzigt.
Maak medewerkers onderdeel van je plannen
Medewerkers, zeker jongere generaties, willen niet meer te horen krijgen wat te doen en hoe te volgen. Ze willen onderdeel zijn van de visie, strategie, plannen en doelen. Betrokken zijn, meedenken en meebeslissen. En dat is in jouw voordeel, want met z’n allen weet je zoveel meer dan alleen. Wil je dat je collega’s na afloop van jouw podiumpresentatie enthousiast aan de slag gaan met de plannen en strategie? Zoek je naar vernieuwende ideeën, intrinsieke motivatie en draagvlak voor de toekomst? Maak dan gebruik van de collectieve breinkracht in jouw organisatie.
Wat is collectieve creativiteit?
Collectieve creativiteit is het vermogen van een groep mensen om vernieuwende ideeën, oplossingen en strategieën te bedenken én uit te voeren. De inzet van collectieve creativiteit is cruciaal voor organisaties om zich aan te passen aan een veranderende omgeving, concurrenten voor te blijven, medewerkers betrokken te houden en continu te verbeteren. Het ontwikkelen van collectieve creativiteit is voor veel organisaties een uitdaging. In dit artikel delen we enkele tips om creativiteit op de werkplek te stimuleren.
Collectieve creativiteit: wat levert het op?
Maak je gebruik van de collectieve denkkracht van alle medewerkers, dan levert dat jouw bedrijf of organisatie het volgende op:
Betere beslissingen en effectievere strategieën Jouw organisatie gaat nieuwe perspectieven, ervaringen en ideeën aanboren die kunnen leiden tot betere beslissingen en effectievere strategieën.
Meer input voor innovatie Daarnaast zijn ideeën vanuit alle lagen van de organisatie een belangrijke bron voor innovatie, want wie beter kan innovatiekansen (ruimte voor vernieuwing of verbetering) spotten dan medewerkers!
Draagvlak en tevreden medewerkers En als laatste (misschien wel de belangrijkste) biedt collectieve creativiteit bijkomende voordelen als: intrinsieke motivatie, een beter moreel binnen de teams en een gevoel van eigenaarschap, verantwoordelijkheid en trots op het werk.
Doorbreken van vaste (werk)patronen en gewoonten Vastomlijnde taken en de zo-doen-wij-dat-hier mentaliteit bieden weinig plezier, flexibiliteit en ruimte voor eigen invulling. Door met elkaar 'outside the box' te denken doorbreek je routines en ontdek je manieren om slimmer te werken.
Brainstorm KPN Internet of Thing i.s.m de Creativity Club. Boek ook Better Brainstorming.
Bij KPN heeft eind 2022 de hele afdeling Internet of Things geholpen de focussegmenten voor 2023 te bepalen. Alle medewerkers deden mee, deelden hun mening, perspectieven en ideeën en samen kozen ze de koers voor 2023. Iedereen betrokken, iedereen gehoord en samen gekozen voor ideeën waar de medewerkers in geloven! De kracht van collectieve creativiteit!
Hoe stimuleer je collectieve creativiteit?
Hierbij enkele tips. Wil je meer weten? De Creativity Club geeft advies, training en begeleiding.
#1. Help medewerkers om hun creatieve denkkracht te ontwikkelen
Creativiteit kan worden geactiveerd door middel van training. Geef werknemers kansen om nieuwe denkvaardigheden te leren en hun creativiteit te ontwikkelen. Bied workshops, seminars en trainingsprogramma's aan over onderwerpen als probleemoplossing, kritisch denken en innovatie. Geef werknemers toegang tot bronnen zoals boeken, artikelen en websites over creativiteit en innovatie.
#2. Geef werknemers de vrijheid om hun ideeën te uiten zonder angst voor kritiek
Werknemers moeten zich op hun gemak voelen bij het delen van hun ideeën, zelfs als ze niet volledig zijn uitgewerkt of onconventioneel lijken. Managers moeten een veilige en ondersteunende omgeving creëren waar werknemers zich vrij kunnen uiten en zich gehoord voelen. Moedig teamleden aan om samen te werken om hun ideeën te ontwikkelen en te verfijnen.
#3. Leer medewerkers effectiever te brainstormen
Brainstormen, je doet het waarschijnlijk al jaren….en je doet het waarschijnlijk ook al jaren verkeerd. Ja, je leest het goed. Verkeerd. Wil je meer vernieuwende ideeën ipv oeverloze discussies? Lees dan het artikel Effectief brainstormen of bekijk de training Better Brainstorming.
#4. Beloon creatief denken door bijv. waardering of een bonus
Erkenning en beloning zijn krachtige motivatoren voor werknemers. Erken en beloon medewerkers voor hun creatieve ideeën en bijdragen. Dit kan worden gedaan door middel van formele erkenningsprogramma's, bonussen of andere stimulansen.
#5. Moedig werknemers aan om buiten de gebaande paden te denken en de status-quo uit te dagen
Moedig medewerkers aan om anders te denken en de status quo uit te dagen. Geef ze de kans om aannames in twijfel te trekken en creatief te denken. Ondersteun ze bij het verkennen van nieuwe ideeën en oplossingen.
#6. Stimuleer experimenteren en het nemen van risico's
Innovatie en creativiteit brengen, naast kansen, ook risico's met zich mee. Stimuleer medewerkers om te experimenteren en risico's te nemen. Geef ze de vrijheid om nieuwe dingen te proberen en fouten te maken. Ondersteun ze terwijl ze leren en groeien door hun ervaringen. #hoeraeenfout
#7. Moedig open communicatie en samenwerking tussen afdelingen aan (doorbreek silo’s) Verschillende afdelingen en achtergronden samenbrengen, bevordert de creativiteit. Het zorgt voor een breed scala aan perspectieven en ideeën. Vorm de teams op basis van het onderwerp en vraag wie er met zijn kennis, ervaring of ideeën bij wil dragen.
#8. Help medewerkers om vaste werkpatronen te doorbreken. In veel organisaties gaat samenwerken, overleggen en besluitvorming stroperig en al jaren op dezelfde wijze. Dit geeft enerzijds houvast, maar anderzijds blokkeert het creativiteit en vernieuwing. Breng samen de vaste patronen in kaart en probeer eens andere werkvormen om tot nieuwe inzichten, kansen en ideeën te komen. Benieuwd hoe? Contact ons.
➡️ Smaak te pakken? Lees ook eens het artikel:
Nederlandse Postcode Loterij i.s.m de Creativity Club. Boek ook een Ideation Challenge.
Conclusie: zet collectieve creativiteit bovenaan je lijstje
Collectieve creativiteit is een ongelooflijk krachtig instrument voor organisaties. Het is dé manier om innovatie te realiseren en de prestaties te verbeteren. Door medewerkers te stimuleren om hun ideeën te delen, samen te werken, te experimenten en continu te leren, creëer je een creatieve en innovatieve organisatiecultuur. Hiermee profiteer je van een grotere betrokkenheid, meer draagvlak en tegelijkertijd het onbenut creatief potentieel van jouw organisatie.
Samengevat, als je wilt dat je organisatie concurrerend en onderscheidend blijft in het snelle bedrijfsklimaat van vandaag, dan zou het activeren van collectieve creativiteit bovenaan je lijstje moeten staan!
✦ Over Creativity Club
Creativiteit is de sleutel tot het succes voor elke organisatie. Het is de drijvende kracht achter innovatie en nieuwe ideeën. De Creativity Club biedt trainingen, workshops en advies voor teams en organisaties. Onze programma's zijn ontworpen om bedrijven te helpen innovatie te stimuleren en doelen te bereiken op basis van collectieve creatieve kracht van medewerkers!
Comments