top of page

Innovatiekracht: doen is het nieuwe denken

Ideeën bedenken is één ding. Ze realiseren is wat anders. Dat vergt moed, discipline en actie. Iets wat soms lastig op te brengen is in de waan van de dag. Dat is de reden dat naar schatting minder dan 10% van alle nieuwe ideeën in een organisatie daadwerkelijk gerealiseerd worden. Zonde, want nieuwe ideeën, oplossingen en verbeteringen zijn nodig om als team en organisatie vooruit te blijven bewegen. Tijd dus voor meer innovatiekracht!



Innovatiekracht is de som van ideegeneratie, -selectie en -realisatie. Het is het vermogen om ideeën te converteren in waardevolle innovaties. En die hoeven niet altijd disruptief of radicaal te zijn. Ook kleine verbeteringen en vernieuwingen, bijvoorbeeld binnen het werkproces of in de service richting klanten, kwalificeren als innovatie.


Innovatiekracht is de som van ideegeneratie, -selectie en -realisatie. Het is het vermogen om ideeën te converteren in waardevolle innovaties.

Innovatiekracht Creativity Club


Zo stimuleer je jouw innovatiekracht! 💪

Er zijn diverse methoden die ondersteunen bij de realisatie van innovaties. Denk aan Agile, Lean Startup en Design Thinking. Allemaal hebben ze zaken met elkaar gemeen. Een paar van de belangrijkste punten, hebben we voor jou op een rijtje gezet.



1. Ga doen (en niet eindeloos plannen uitwerken)

Innoveren vraagt om actie. Dus doen, in plaats van (lang) denken. De tijd van eindeloos plannen uitwerken is voorbij. Niemand leest nog vuistdikke rapporten om aan te tonen dat een idee levensvatbaar is. Doe kort onderzoek, pitch je idee, stel je team samen en start!



2. Start met het juiste team

De samenstelling van het team is van grote invloed op het innovatiesucces. Selecteer teammembers met uiteenlopende vaardigheden (expertises) die van belang zijn voor het project. Zorg dat de beslisser / opdrachtgever aangehaakt is en wijs een vakkundige facilitator aan om het project te begeleiden.



Innovatiekracht stimuleren op de werkvloer?

Neem contact met ons op - Creativity Club



3. Faal glorieus en leer ervan

Aan iedere innovatie gaat een reeks van failures vooraf. De weg naar succes is geen rechte lijn. Het is een grillig pad vol pieken en diepe dalen. Besef je dat falen niet erg is, sterker nog, het maakt alles beter. Want iedere les die je onderweg leert, zorgt voor een beter eindresultaat.



4. Reflecteer: ben geen duikboot

Gaandeweg is het belangrijk dat je blijft reflecteren met het team. Staan alle neuzen nog steeds dezelfde kant op? Hebben we het startpunt en einddoel nog helder in beeld? En is iedereen nog aangehaakt? Het is beter om als een dolfijn iedere keer weer aan het wateroppervlak verschijnen om te reflecteren. Dan een duikboot te zijn die lange tijd onder water verdwijnt en pas ontdekt dat de wereld veranderd is, als hij weer bovenwater komt.



Reflectie ideerealisatie duikboot dolfijn - Creativity Club


5. Experimenteer en maak prototypen

De snelste manier om te achterhalen of een idee werkt, is door te experimenteren. Dat kan je bijvoorbeeld doen door een eenvoudig prototype te maken van je idee en deze voor te leggen aan de gebruiker/doelgroep. Door te experimenteren kom je er snel genoeg achter wat wel en niet werkt. Dat maakt bijsturen eenvoudiger en je eindresultaat succesvoller.



Meer tips? Word ook Creativity Club Member!



6. Vergeet de klant niet (!)

Vreemd genoeg wordt de klant of eindgebruiker vaak niet betrokken in het proces van ideegeneratie en -realisatie. En vergeten we te onderzoeken of de klant wel gebaat is bij de innovatie. Not so smart. Zorg dat de klant (of een groep klanten) van begin tot eind aangehaakt is. Valideer experimenten en prototypen en verzamel feedback om zo tot het beste resultaat te komen. Let op! De klant kan ook een interne klant/opdrachtgever zijn. Maar dat maakt bovenstaande niet minder belangrijk.



DOEN is het nieuwe denken

In the end valt of staat innovatie bij DOEN. Dus zet je ideeën om in acties en je zal zien dat er prachtige dingen uit kunnen ontstaan. Jij bent degene die verandering en vooruitgang in gang kan zetten en potentieel de wereld kan veranderen. So, go for it!


innovatiekracht doen versus denken creativity club


 

De Creativity Club

De Creativity Club is meester in het aanboren van creativiteit en innovatiekracht op de werkvloer. Onze programma’s helpen medewerkers hun creatief potentieel en oplossend vermogen te activeren en ontwikkelen. Daarnaast leren we organisaties deze waardevolle vaardigheden te faciliteren en cultiveren. Het resultaat? Een innovatieve, toekomstbestendige organisatie vol trotse medewerkers.

623 views0 comments

Comments


bottom of page